Kohtaaminen on osa hyvinvointia

Olin vuonna 2019 laatimassa Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin HUSin strategiaa vuosille 2020-2024. Strategiassa määritettiin HUSin arvot: yhdenvertaisuus, edelläkävijyys ja kohtaaminen. Tavoitteena strategiassa on hyvä palvelu, kustannustehokas organisaatio ja ammatillisesti korkeatasoinen toiminnan laatu. Kaikki nämä kuitenkin pohjautuvat ihmisten käyttäytymiseen, sanoilla ei ole merkitystä ellei toiminta
ole sanojen arvoista.
Pohdimme paljon arvojen merkitystä eri osapuolille, miten arvot viestitään ja miten ne ymmärretään. Erityisen painoarvon minulle sai arvoista kohtaaminen. Terveydenhoidossa kohtaaminen on erityistä, koska potilaan ja hoitavan ammattilaisen tilanne on epätasa-arvoinen. Potilaalle kohtaaminen lääkärin kanssa saattaa olla ainutkertaista, epävarmaa ja tuskaista. Hoitavalle ammattilaiselle potilaan kohtaaminen on ammattimaista, usein toistuvaa ja joskus jopa kiireistä. Siksi kohtaamisella arvona on iso merkitys ja kohtaamisessa osoitetaan vahvasti välittämistä toisesta henkilöstä. Hyvä kohtaaminen luo positiivista ilmapiiriä.
Kohtaaminen on tärkeää jokapäiväisessä elämässä. Kohtaaminen on sitä, että tulee huomioiduksi, korostamatta oma itsenään, sellaisena kun on. Jokainen meistä kaipaa kohtaamista. Elämme monesti kiireisiä aikoja, emme kiinnitä huomiota ympäröivään maailmaan, emme ihmisiin tai ympäristöön.
Painamme päivittäin eteenpäin arkiaskareissamme oman hyvinvoinnin saavuttamiseksi. Mitä jos miettisimme hetken, miten kohtaaminen voisi parantaa omaa hyvinvointiamme luomalla positiivista ilmapiiriä.
Viime päivinä on tuotu esille kuinka paljon eri ikäryhmien keskuudessa on ongelmia, yksinäisyyttä, pahoinvointia ja syrjäytymistä. Miten voimme parantaa tilannetta ja estää tilanteiden paheneminen? Miten voimme olla avuksi lapsille, nuorille ja vanhuksille? Lisäämällä kohtaamista. Vanhustenhoito on jatkuvasti otsikoissa lisääntyvän tarpeen ja hoitajapulan takia. Mitä heidän osalta olisi parannettavaa tilanteessa, jossa hoitopaikkoja ei ole tarjolla ja hoitohenkilökunnan saatavuus on muodostunut kriittiseksi pullonkaulaksi?
Kun olen ollut eri organisaatioissa pitkään tekemisissä ihmisten hyvinvoinnin kanssa, tulee eniten vastaan huoli siitä, ettei riittävästi välitetä eikä kuunnella. Organisaatioissa valitetaan syyksi, että tekijöitä ei ole riittävästi, ei löydy hoitoalan ammattilaisia avoinna oleviin virkoihin, ei sijaisia eikä ylityöntekijöitä. Hyvinvoinnin edellytys ei ole hoitoalan ammattilaiset eikä laitoshoito. Tarvitsemme päiväkoteihin, kouluihin, hoitopaikkoihin ja terveyskeskuksiin enemmän korvia ja käsiä kohtaamaan avun tarvitsijoita. Ratkaisu moneen ongelmaan on se, että kiinnitetään huomiota toistemme kohtaamiseen. Kuunnellaan ja välitetään. Se ei vaadi keneltäkään mitään erityistä koulutusta, hoitajamitoitusta tai loppututkintoa, vaan positiivista asennetta. Kohtaaminen on tärkeä osa meidän kaikkien hyvinvointia.

Mikko Piirtola
HUS hallituksen jäsen
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen valtuutettu ja hallituksen jäsen

Kirjoitus on julkaistu Länsi-Uusimaa -lehden kirjoittajavieraspalstalla 2.2.2023

Vastaavia julkaisuja

Vastaa